Kampania społeczna, która pomoże chronić zabytki

Już 12 września 2015 roku w Elblągu zostanie zainaugurowana ogólnopolska kampania społeczna Narodowego Instytutu Dziedzictwa pod hasłem „Chroniąc zabytki – wybierasz przyszłość”.

Nadrzędnym celem akcji jest uświadomienie, jak ważna jest aktywna postawa społeczeństwa wobec ochrony dziedzictwa kulturowego. To właśnie odpowiedzialne działania każdego z nas mogą przyczynić się do zatrzymania, często nieodwracalnych procesów degradacji zabytków.

Kampania „Chroniąc zabytki – wybierasz przyszłość” ma pokazać społeczeństwu, w jaki sposób można ocalić dziedzictwo kulturowe od zapomnienia. Pośród tego typu działań warto wymienić chociażby budżety partycypacyjne, o których przeznaczeniu decydują mieszkańcy regionu. Jednak by w pełni troszczyć się o zabytki ważna jest współpraca trzech podmiotów: społeczeństwa, władz samorządowych oraz prywatnych inwestorów. Dopiero wspólne działanie przedstawicieli tych grup przyniesie najbardziej pożądany efekt. – powiedziała prof. Małgorzata Rozbicka, Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa.

Oprócz kształtowania aktywnej postawy społecznej wobec ochrony zabytków, kampania społeczna ma także popularyzować wiedzę o zabytkach oraz przypomnieć, o znaczącej roli jaką odgrywają ślady minionych epok w codziennym życiu.

Przeszłość zawsze oddziaływała i zawsze oddziaływać będzie na przyszłość. Nie da się całkowicie odciąć od tego co już było. Warto jednak zapamiętać, by planując przyszłość garściami czerpać wiedzę i wyciągać wnioski z dokonań czasów minionych. Właśnie dlatego należy troszczyć się i dbać o zabytki, by przyszłe pokolenia mogły je podziwiać i się na nich uczyć – dodała prof. Rozbicka.

Dziedzictwo to zasób nieodnawialny, który niepielęgnowany szybko odchodzi w zapomnienie. Proces ten dotyczy szczególnie dziedzictwa ruchomego tj.: pamiątek rodzinnych czy fotografii. Poprzez kampanię społeczną „Chroniąc zabytki – wybierasz przyszłość” Narodowy Instytut Dziedzictwa chce zwrócić uwagę, by nie zapominać o tych najbliższych człowiekowi zabytkach związanych z historią własnej rodziny, bowiem każda zachowana fotografia lub inna, rodzinna pamiątka przekazywana z pokolenia na pokolenie pozwoli pielęgnować pamięć o przodkach.

Troska o dziedzictwo kulturowe to kapitał i inwestycja w przyszłość. Poprzez kampanię społeczną „Chroniąc zabytki – wybierasz przyszłość” Narodowy Instytut Dziedzictwa chce zainteresować społeczeństwo zabytkową architekturą, parkami i ogrodami, jak również tradycjami, obyczajami czy przekazem niematerialnym oraz pokazać, jak ważną rolę w ochronie zabytków odgrywa odpowiedzialne i świadome istoty dziedzictwa kulturowego społeczeństwo.

Kampania społeczna „Chroniąc zabytki – wybierasz przyszłość” odbywa się
w ramach 23. edycji Europejskich Dni Dziedzictwa. Akcję wspiera Generalny Konserwator Zabytków.

Kampania - grafika - zabytki

(materiał nadesłany)

Komentarze